Potřebujete pomoci?    Volejte: +420 602 777 654    Pište: karel.jarusek@fitacademy.cz

Úspěšný osobní trenér v zisku není mýtus!

Je velká spousta osobních trenérů, kteří nevydělávají málo a dokonce mají relativně hodně klientů. Stává se tak, že ráno odejdou do fitka a neskončí dřív jak pozdě večer. Zpravidla sedm až deset tréninků, které zvládnou za běžný pracovní den, jim umožňuje žít určitý životní styl, který také není nejlevnější. A tak vlastně vydělávají pořád dokola, nemohou si příliš dovolit polevit, protože by o tento životní styl přišli. Připomíná vám to něco?

Na jedné nejmenované mezinárodní akci jsem potkal Čechy z jiného sportovního oboru. A jak to tak bývá, každý sportovec zná nějakého toho fitness trenéra. A Jiří, jak se jeden z Čechů jmenoval, mi vyprávěl příběh o jednom známém osobním trenérovi. Popisoval mi, že se mu daří docela dobře, má hodně tréninků, v Ostravě je docela známý, dobře si vydělá. Ale nemůže ze svého pracovního úsilí ubrat, protože by si nebyl schopen vydělat na relativně vysoký životní standart, na který si díky vydělaným penězům za tréninky zvykl.

Tohle je totiž častý případ. Také jsem se svého času jako osobní trenér otročil, měl 10 tréninků denně, nebo jen 7 a k tomu vedl 2 skupinové lekce. Z domu jsem odcházel brzo ráno a vracel se až kolem desáté večerní. Ano, klientů bylo dostatek, dostatek bylo i peněz, ale stále dost nejistoty a byla to skutečně otročina. To celé proto, že jsem neměl znalosti, které mám nyní a bál se klientům navýšit cenu. Proč bych to taky dělal, že? Vždyť byli zvyklí tenkrát (před 10 lety) na 450 Kč za trénink a jít výš už mi připadalo jako drzost. A to i přes to, že jsem viděl okolo sebe ostatní trenéry a jejich služby (kdy jsem se za ně rozhodně styděl, že jsem taky trenér) a ceny (kde mi přišla drzost v poměru cena/kvalita, říct si o takové peníze od klientů).

Žít vysoký životní standart, nebo mít hodně tréninků není špatně. Špatně je, pokud mi moje práce osobního trenéra neumožní:

  • Ušetřit dostatečný „polštář“ peněz, když přijde období mimo sezónu, nebo když budu chtít zmizet na měsíc někam, třeba na Bali (to je teď prý v kurzu 😉 ).
  • Rozvíjet sebe čtením nových poznatků, absolvováním školení u nás, ale i za hranicemi.
  • Rozvíjet vlastní podnikání, dělat marketing, neustále růst, učit se i v této oblasti.
  • Mít možnost vzít si dovolenou na víc než týden, nebo pravidelně celý volný víkend bez toho, aby mě strašil výpadek příjmu.

Já to tenkrát vyřešil po svém, našel jsem si jinou práci ve fitness oboru, která mi zajistila stabilitu a možnost vlastního rozvoje, ale dnes bych už postupoval jinak.

V čem je totiž základní problém? Ten se dá definovat relativně snadno: Jedním aspektem je, že trenéři, kteří jsou skutečně dobří, bývají i více skromní a tak si mnohdy neumí říct odpovídající cenu za hodnotu služeb, které poskytují. Není to tak vždy, ale je to častý případ.

Díky nedostatku prostoru na přemýšlení o osobních tréninzích jako o podnikání pak nastává dříve nebo později frustrace. Ozývá se vnitřní hlas jako „proč to vlastně dělám?“, „baví mě to ještě?“, „proč by se mnou měl někdo nový trénovat?“ Na odpovědi však často není ani čas, ani prostor. A tak není ani prostor hledat nové možnosti. Ale věřte, že existují. A jestli čtete tento článek, máte za sebou už první krok.

Jak tedy postupovat, aby se z osobních tréninků stal byznys, nebo chcete-li podnikání se vším všudy?

1. Stanovte si, kde chcete být za konkrétní období

Snadné je to naplánovat na rok dopředu, delší období je už zpravidla těžko uchopitelné. Rok od dnešního dne si představit umíme. Takže, co je cílem?

Je to 1 milion v příjmech?

Je to víc, či méně?

Kolik chcete, potřebujete vydělávat?

A na co?

Na nové auto, na bydlení, na to Bali, nebo na svatbu? Cokoliv je dovoleno, fantazii se meze nekladou, nebojte se rozjet. Ke škrtání se dostaneme hned vzápětí.

2. Jak se tam chcete dostat?

Nyní víte, že vaším cílem je například 1 milion Kč za rok 2017. To není úplně nereálné, i když to tak vypadá.

Potřebujete vydělat o něco víc než 83 tis. Kč měsíčně.

To bude cca 166 tréninků měsíčně za 500 Kč za trénink.

Šílenost? No to rozhodně! I nejlepší borci dělají kolem 100 – 120 tréninků za měsíc a jsou z toho totálně vyřízení.

Takže tohle nebude ta cesta.

Je třeba reálnější 103 tréninků? Pak by ale váš trénink musel stát 800 Kč. Že je to nereálné?

3. Nastavte si svoji skutečnou hodnotu

Pravidelně se vzděláváte, jste v něčem lepší než ostatní?

Pak je velká šance, že budete schopni se více přiblížit své vysněné ceně za trénink. Klienti totiž budou schopni rozeznat hodnotu mezi vašich služeb oproti ostatním trenérům.

Pokud však žádnou přidanou hodnotu nemáte, i vaše cena se bude držet dost nízko. Ano, jsou výjimky, jak jsem o nich už psal výše, ale dřív nebo později i na ně dojde a klientela se vyčerpá, pochopí, že hodnota služeb tam není. A mimochodem, stačí se podívat, jak dlouho s těmito trenérskými výjimkami klienti trénují. Pokud nevydrží déle jak jeden trenérský balíček, už odhalili, že hodnota zde není.

Stává se to i vám? Že klienti se tváří, že vše je v pohodě a pak najednou přijdou různé výmluvy, nemají čas, peníze, mají jiné povinnosti. To je ztráta motivace. A může úzce souviset s osobou trenéra. Tak se nad tím zamyslete!

4. Přestaňte dělat podvod na klienty s 10-tréninkovými balíčky

Balíčky s 10 či jiným podobným počtem tréninků jsou největší podvod na klienta. A už vůbec, pokud si klient tréninky kupuje po jednom, nebo taky jsem viděl po 3 tréninzích.

Stalo se vám, že by klient dosáhl výrazného úspěchu za 10, nebo dokonce za 3 tréninky? Možná za 10 ano, pokud v mezičase trénoval sám, dodržoval přesně stravu i odpočinek. Ale to není případ většiny.

Většina si tedy kupuje 10 tréninků, očekává nějaké výsledky, ale často přichází spíš zklamání. Za necelý měsíc při 2 – 3 tréninzích týdně se výsledky spíš nedostavují.

Tak proč prodávat něco, co nefunguje?

5. Přestaňte prodávat klientovi stále dokola a dokola

Milujete prodej?

Já ano, baví mě, rád si s ním hraji. Ale neměl jsem to tak vždy. A při prodeji osobních tréninků jsem vždy nesnášel, když končil klientům tréninkový balíček a já jim měl prodat další. Ta nejistota, jestli si koupí další. Navíc se blížila například doba dovolených, vánoc, či jakákoliv jiná možnost nechat pokračování spolupráce až na potom a tedy pro mě, trenéra, vidina snížení příjmů.

Řešení?

Prodávejte prostě cíl. Má klient cíl zhubnout 5 kilo tuku, nebo se připravit na cyklistický závod? Nebo má „jen“ cíl se udržovat dlouhodobě v kondici? To není problém.

Trenérský ceník by měl nabídnout reálné možnosti. A to, jak sami vidíte, není 10 tréninků.

Jsou to 3 měsíce spolupráce, 6 měsíců spolupráce, rok, či jiné podobné období.

Proč? Protože za 3 měsíce jsou konečně nějaké výsledky cítit, mnohdy i vidět a není to totální, často nezdravá změna životního stylu, tzv. z nuly na sto. Za 6 měsíců už se na to třeba i hezky kouká a za rok klient vypadá skvěle a je nejlepší chodící reklamou trenéra.

Bojíte se, že klient takový balíček nezaplatí? Nemusíte, stačí nastavit, že klient platí pravidelně měsíčně odpovídající částku a spolupráci si spolu domluvíte na 3 měsíce, nebo taky na rok, podle jeho cíle.

Výhoda: Jednoznačná. Nemusíte každý měsíc prodávat znovu, protože máte s klientem dohodu na minimálně 3 měsíce a jste domluveni na dosažení konkrétního cíle, či cílů. Lépe se vám tak soustředí na výkon, protože nemusíte neustále dokazovat, že stojíte za další balíček tréninků.

6. Přidejte semi-privátní tréninky

Semi-privátní tréninky, které mohou být o 1-4 klientech (i víc, pokud však dokážete udržet dostatečně osobní přístup) jsou skvělou příležitostí z několika pohledů. Jsou:

  1. Mnohem větší zábava pro klienty, kteří dosud chodili pouze na osobní trénink.
  2. Často mnohem větší dřina pro klienty, neboť skupinový prvek přidává lehkou soutěživost.
  3. Ekonomicky zajímavější jak z pohledu klienta, který za takový trénink platí o něco méně, než za trénink jeden na jednoho. Ale jsou také zajímavější pro trenéra, neboť výtěžnost jedné hodiny je mnohem vyšší. A není tak problém dostat se například na 2000 Kč za hodinu práce.

Přiblížili byste se tím více svému cíli? Určitě!

Možností, jak služby osobních tréninků pozvednout je mnohem více. A často jsou to jednoduché a finančně nenáročné možnosti.

Důležité však je, a to bych rád zopakoval, aby trenér měl možnost:

  • ušetřit dostatečný „polštář“ peněz, když přijde období mimo sezónu, nebo když bude chtít zmizet na měsíc někam
  • rozvíjet sebe čtením nových poznatků, absolvováním školení u nás, ale i za hranicemi
  • rozvíjet vlastní podnikání, dělat marketing, neustále růst, učit se i v této oblasti
  • vzít si dovolenou na víc než týden, nebo pravidelně celý volný víkend bez toho, aby ho strašil výpadek příjmu

Přijďte si pro kompletní návod na školení pro trenéry v Brně a Praze, které chystám už v březnu. Naučím vás, jak to, co zde popisuji skutečně aplikovat do svého trenérského podnikání a pomůžu vám zodpovědět konkrétní otázky s tím související.

Více informací o školení v Brně ve spolupráci s Fitness Institut, 10. 3. 2017, 16 – 19 hod. ZDE.

Více informací o školení v Praze 17. 3. 2017, 14 – 17:30 je pro vás ZDE.

Karel Jarušek
Dlouholetý marketér, obchodník, dříve osobní trenér, kterého opravdu baví pomáhat v podnikání osobním trenérům, fitness projektům, fitcentrům a studiím skupinových lekcí a ukazovat jim i jinou (lepší) cestu. V poslední době ho díky tomu někteří provozovatelé označují s humorem jako "Pohlreicha ve fitness". Má praxi ve fitness od roku 2003, působil 5 let ve vedení Balance Clubu Brumlovka, otevřel v roce 2012 Sulice Health Club a od roku 2009 pomáhá řadě fitness projektů u nás. 5 let vydával časopis Fitness Business a také jste jej donedávna mohli potkat ve vedení České komory fitness. Jeho cílem je pomáhat fit podnikatelům na cestě k úspěšnějšímu podnikání ve fitness, protože úspěšné podnikání v tomto oboru znamená více šťastnějších klientů.
Komentáře