Oslovujete 5 %, nebo 95 % svých zákazníků?

ID-100265691Odhady trhu ukazují, že v ČR průměrně navštěvuje fitcentra, studia skupinových lekcí a kluby cca 5% z celé populace. Nepodložené optimistické odhady hovoří dokonce až o 10 % obyvatel ČR. To znamená, že celkově se tu všichni perme maximálně o 1 milion klientů. Perete se o ně s ostatními i vy, nebo hledáte cesty, jak oslovit těch zbylých 90 – 95 % populace ve vašem okolí?

Hodně fitness center ukazuje ve svých reklamách lesknoucí se vysportovaná těla, která mají ukázat třeba, že cvičit je sexy. Jenže když máte například:

  •  nově rodinu (a tady se bavíme o cílové skupině mužů a žen nejčastěji kolem 30 let, což je velmi zajímavá, produktivní a vydělávající skupina),

nebo

  • už začínáte seniorský věk (hodně seniorů ještě pracuje a/nebo má zajímavě naspořeno a mohou do sebe investovat),

„být sexy“ jde v takovém případě trochu stranou. Možná by se i těmto skupinám mohlo líbit vypadat jako modelové z reklamy na vaše fitcentrum, ale určitě většina z nich nemá pocit, že to je něco, čeho by mohli, nebo chtěli dosáhnout v první řadě.

Jak tedy zacílit na pomyslnou skupinu 90 – 95 % populace, která ještě není ve fitness příliš aktivní?

Předně je potřeba se podívat, co doopravdy potřebují. U zmíněných dvou skupin klientů to bude zejména něco, co si dovolím nazvat „schopnost přežít“. Pokud pracujete, živíte rodinu, nejspíš k tomu splácíte ještě hypotéku a nezbývá moc času na sebe, tělo to dá znát velmi brzy. Podobně u seniorů, kteří již mají něco za sebou, ale už si spíše uvědomují, že je třeba se o vlastní tělo starat víc než dřív.

Najděte si svoji cestu:

1) Cvičit nemusíte a nebudete

Velmi hezký kousek se povedl například v poslední době výrobcům různých EMS přístrojů, které pouští do těla elektrické impulzy a motivují tak svaly k činnosti. Klient prakticky nemusí cvičit, nepotká na EMS žádné stroje, kterým nerozumí a ještě dostane osobní péči po 20 minut.

Tohle není nic nového. Snadnější dosažení výsledků a oslovení zejména necvičící populace se již povedlo například různým výrobcům a studiím s vakuovými chodícími pásy, vibračními plošinami a řadou dalších. A jestli jste se někdy podivovali, proč tolik lidí ve vašem okolí tyto služby vyzkoušelo a k vám do fitka nikdy nepřišli, odpověď bude jednoduchá. Fitness pořád ještě není dost „sexy“ (i přes ty vyrýsované postavy na reklamách) a hodně klientů, kteří jej vyzkoušeli, z něj rychle uteklo. Protože je nejspíš nikdo neuměl motivovat, nastavit cíl, či říct za jak dlouho se dostanou ke kýženému výsledku, nebo vůbec potenciálnímu klientovi pomoci.

Co s tím: Oslovte ty, kteří se k vám do fitka bojí přijít. Ukažte cestu, kterou může projít každý, kterého děsí ty neznámé stroje, na kterých neví jak cvičit, nebo se bojí příliš složitých choreografií na lekcích. Ukažte jim, že pro ně máte cestu. Třeba udělejte kurz pro zdravá záda, seniory, nebo kurz přirozeného pohybu (aneb cvičíme bez strojů).

2) Radši jsem venku

Češi jsou známí jako národ outdooru. Ostatně v dobách komunismu jsme si ten svůj malý ostrůvek svobody nejčastěji pěstovali za městem v nějaké zahrádkářské kolonii a tak trochu to hodně lidem stále zůstalo v krvi :-).
Proto pro výraznou část populace je stále zajímavější, když to venkovní podmínky dovolí, vyběhnout ven, vyjet na kole, či se jít projít. Umí s tímhle vaše fitko pracovat?

Co s tím: Pokud se s tímto problémem potýkáte, najděte řešení formou různých běžeckých kurzů, nebo kurzů Nordic walkingu, atp. Není nic jednoduššího, než využít stávající prostory fitka k venkovnímu tréninku (zejména pak jeho část šaten a sprch). A když počasí nedovolí (třeba od října do března), snáze stáhnete klienty z outdooru k vám. Samí víte, že na endorfiny vzniká příjemná závislost ;-).

3) Nevím jak začít

Když před rokem dělal jeden sportovní portál průzkum, zjistil, že oblíbenost fitness (kam se pod tímto pojem schovaly i všechny indoor cvičební skupinové lekce) je velká. Ale návštěvnost tomu neodpovídá. Ostatně 35 % lidí z tohoto průzkumu se na návštěvu fitness prostor rozhodně chystá, tedy slovy tohoto průzkumu, chce fitness vyzkoušet.

Co jim brání, aby to už dávno udělali? Že by čas, nebo nedostatek peněz? Zejména to bude tím, že neví jak začít. Cizí prostředí, případně úplně neznámé stroje a potenciální složitost lekcí. To už jsem tu zmiňoval.

Co s tím: Uspořádejte kurzy, klidně i za velmi drobný poplatek, nebo úplně zadarmo a ukažte jak například cvičit doma, jak ulevit bolavým zádům, nebo jak ve fitku vůbec začít. Když ukážete, že se případní zájemci rozhodně nemusí bát, velmi snadno oslovíte skupinu lidí, kteří by k vám vůbec nikdy nepřišli.

A poslední tip na závěr: Pokud budete cílit následně na tyto nové skupiny reklamy online, nezadávejte klíčová slova jako fitness, jóga, aerobik a jiné. Zkuste třeba bolavá záda, jak se cítit lépe, zdraví a cvičíme bez strojů a jiné podobné.

Tahle skupina totiž ani nepředpokládá, že by jim fitness obor mohl pomoci. Ukažte jim, že se mýlí!

Karel Jarušek
Foto: www.freedigitalphotos.net

Karel Jarušek
Dlouholetý marketér, obchodník, dříve osobní trenér, kterého opravdu baví pomáhat ať už v podnikání osobním trenérům, fitness projektům, fitcentrům a studiím skupinových lekcí a ukazovat jim i jinou (a lepší) cestu. V poslední době ho díky tomu někteří provozovatelé označují s humorem jako "Pohlreicha ve fitness". Je šéfredaktorem na českém a slovenském trhu ojedinělého časopisu o fitness podnikání Fitness Business, z pozice výkonného ředitele vede Českou komoru fitness a i vám může pomoci na cestě k úspěšnějšímu podnikání ve fitness, ať již skrze akademii Milionové fitness, nebo konzultací či školením na míru dle vašich potřeb.
Komentáře