Byl jednou jeden osobní trenér, aneb unikátní zaměření prodává

Měl jsem dnes jedno velmi příjemné poradenské setkání, kdy jsme pro dané fitness studio hledali jeho unikátní esenci. To, co ho odlišuje. Většina fitness, či studií skupinových lekcí nabízí prostě všechno možné. Všechny lekce, které například nabízí i to velké fitness centrum, které mají za rohem, ale zároveň i třeba Jumping, na který se specializuje nedaleké Jumping centrum. A ještě horší je to s osobními trenéry. Všichni nabízí to samé, hubnutí, nabírání svalové hmoty, formování postavy atp. Jenže jak a hlavně proč se odlišit? Třeba kvůli tomu, že specialista si může účtovat víc?

Zaměření trenérů na všechny může být výhoda. Ale jen v počátku. Znám trenéra jednoho trenéra, Frantu. Jako nový trenér prakticky oslovoval kohokoliv, stejně jako většina jeho kolegů, a tak nabízel i stejnou, nebo na začátku spíš nižší cenu. Začínal v době, kdy to šlo, trenérů nebylo tolik, našel si fitko, kam žádný trenér prakticky nedocházel a tak během pár měsíců rychle získal klientelu. Účtoval si 400 Kč za trénink, balíček 12 tréninků za 4000 Kč a byl vysmátý. Jen do té doby, než klienti začali být nemocní, rušit z různých důvodů tréninky a tak se taky občas stalo, že z původně plánovaných osmi tréninků za den byly jen 4. Někteří klienti postupně odpadli, nové zase získal, ale když už potřeboval dovolenou, zjistil, že za týden válení se moře přijde o minimálně 15 tis. Kč. A tak dovolenou odkládal, dál trénoval, byl úspěšný, občas měl i 10 tréninků denně. Ale neměl čas ani sílu na další vzdělávání, dovolené u moře nakonec byly vždy pouze pracovní a postupně se blížil vyhoření.

Věděl, že musí změnit cenu a snížit objem klientů, potřeboval by se dostat aspoň na dvojnásobek částky, ale to přeci svým dlouholetým klientům nemůže udělat. Tak aspoň novým klientům zvýšil cenu na 450 Kč za trénink. Ale pochopitelně se to moc nezměnilo. Větší částku si však netroufl, a když to zkusil, přišel o klienta. Franta nakonec pochopil, že nechce trénovat všechna a začal jít zdravotním směrem. Odpadli „pumpičky“, bohužel pro něj i slečny s hubeným pasem, co chtěli ještě hubenější, ala našel smysl svojí práce a hlavně (!) mohl začít účtovat 800 Kč za osobní trénink.

Začít s cílením na všechny může opravdu být ze začátku pragmatická výhoda. Nicméně úplně jiné služby potřebuje dáma v letech, která se chce cítit víc zdravě, jiné mladá kočka, která potřebuje zhubnout 2 cm v pase a úplně jiné chlapík, který má trošku pupík, ale hlavně by chtěl větší biceps. A to nemluvíme o sportovcích, kteří hlavně chtějí zvýšit výkonnost ve svojí oblasti.

S tím přichází vzdělávání. Těžko trenér bude ve své oblasti uznávaným profíkem bez patřičného vzdělání (a vzdělávání se) a těžko získá skvělou pověst.

Kterým směrem a proč se tedy vydat? Můžete si jako Franta najít jednu ze skupin, která pro vás bude hlavní a na tu se orientovat. Jen pro příklad, tu je několik těch, které už teď mohou velmi dobře fungovat:

  • Zdravotní zaměření (Cílová skupina: 40+)

Stále je tu velmi málo trenérů, které baví stabilizovat lopatku, nebo se zabývat složitějšími případy klientů, kteří mají např. po úrazu, nebo mají nějaké zdravotní omezení (cukrovka, epilepsie, po infarktu miokardu, atp.). Výdělek může být v řádu i 1000 Kč, pokud je trenér opravdu specialista.

  • Sportovní zaměření (Cílová skupina: Amatérští sportovci z řad manažerů)

Není sport jako sport. V dnešní době je řada nadšených amatérů, kteří mají dostatek peněz a tak se na amatérsky vrcholové úrovni mohou věnovat např. cyklistice, plavání, golfu a jiným oblastem. Ti rozhodně potřebují kouče, který jim pomůže s fyzickou přípravou. Výše odměny se tak často odvíjí od schopnosti trenéra připravit sportovce na daný závod, nebo jen kvalifikaci. A může být v řádu tisíců.

  • Děti (Cílová skupina: Děti v rámci skupinových i individuálních sportů)

Jejich souvislé přetěžování v závodních disciplínách sportu už si někteří rodiče začínají výrazně uvědomovat a jsou ochotni odborníkům patřičně zaplatit, pokud jejich dítěti pomohou lépe a zdravě dosahovat výsledků.

  • Cvičení doma (Cílová skupina: VIP)

Mohli byste namítnout, že cvičení doma je už trochu ohrané a soustředí se na něj řada trenérů. Stále to je však oblast, která je pole neorané. Kvalitní trenér, který je ochoten za klienty kamkoliv dojet, je podpultové zboží. S logicky větší dávkou času na osobní trénink v soukromí klientova příbytku se zvyšují i finanční nároky. V souvislosti se Skypem a dalšími technologiemi je pak možné náročnou klientelu trénovat prakticky kdekoliv.

Tak to bychom měli, čtyři specializace jako příklad.

A na co se skutečně chcete specializovat vy? Pokud budete potřebovat ještě trochu inspirace, přihlaste se zdarma na seminář pro trenéry, který chystám už 12. 10. 2016 v Praze pod hlavičkou České komory fitness a pro Healbe GoBe.

Karel Jarušek
Dlouholetý marketér, obchodník, dříve osobní trenér, kterého opravdu baví pomáhat ať už v podnikání osobním trenérům, fitness projektům, fitcentrům a studiím skupinových lekcí a ukazovat jim i jinou (a lepší) cestu. V poslední době ho díky tomu někteří provozovatelé označují s humorem jako "Pohlreicha ve fitness". Je šéfredaktorem na českém a slovenském trhu ojedinělého časopisu o fitness podnikání Fitness Business, z pozice výkonného ředitele vede Českou komoru fitness a i vám může pomoci na cestě k úspěšnějšímu podnikání ve fitness, ať již skrze akademii Milionové fitness, nebo konzultací či školením na míru dle vašich potřeb.
Komentáře